top of page
  • תמונת הסופר/תעמית גבאי

חנוכה חג האור- 8 טיפים לתכנון תאורה נכונה

חנוכה שמח לכולם, נר ראשון הגיע ובחרתי החג הזה לשתף אתכם ב-8 טיפים כמספר ימי החג, לתכנון תאורה נכונה בבתים פרטיים ודירות , שיעשו את הבית שלכם מואר וחמים ומתאים לכל שעה ביום.

אז אם אתם מחפשים איך לתכנן תאורה לבית, או דוגמאות לתאורה בסלון או במטבח - הגעתם למקום הנכון!


נר 1 - הבדילו בין החללים השונים

כשמדברים על תאורה חשוב להתייחס לכל חלל בנפרד, בהתאם לגודלו ובהתאם לפונקציה הנדרשת בו. כשמתכננים תאורה כדאי לתכנן את נקודות החשמל בהתאם לסכמת הריהוט של הבית, ולפי לקבוע היכן ימוקם כל גוף תאורה. כך תוודאו שלכל פונקציה בבית יש תאורה מתאימה שמלווה אותה.

כך למשל תאורת מטבח תהיה שונה גם בעוצמתה וגם במיקומה מתאורת פינת אוכל.


תכנון תאורה בסלון, תכנון תאורה במטבח
חלל ציבורי - לכל אזור בחלל תאורה שונה בהתאם לפונקציה

נר 2 - תכננו הדלקות בהתאם

לא פחות חשוב ממיקום נקודות התאורה הוא מיקום נקודות ההדלקה. כשאנחנו מתכננים נקודת תאורה חשוב לתכנן נק' הדלקה שתהיה קרובה ומתאימה במיקומה לתחילת הפעולה בחלל. כך למשל בכניסה לבית נתכנן הדלקה של מבואה, בכניסה למסדרון ובקצהו נתכנן נקודות הדלקה מתחלפות כך שלא נצטרך לחזור לתחילת המסדרון לכיבוי האורות לפני השינה. בתאורות נקודתיות נתכן את ההדלקה בסמוך לפונקציה למשל תאורת פינת העבודה תהיה צמודה לשולחן.

ולמתקדמים - אל תפחדו להשתמש במתגים מתחלפים , למשל בחדרי שינה הוסיפו נק' הדלקה בכניסה לחדר ואחת נוספת לצד המיטה. כך לא תצטרכו לקום מהמיטה כדי לכבות את האור.

תכנון הדלקות נכון ימנע הליכות מרובות ומתישות בבית וייצור סדר פעולות נוח ונעים לדיירי הבית.


כניסה לחדר שינה - לא לשכוח למקם מתגים בכיוון הכניסה של הדלת ולא בטעות מאחוריה

נר 3 - אל תגזימו בהדלקות - שלבו מעגלים

תאורה זה חשוב. אני מסכימה. אבל מצד שני אנחנו לא רוצים מסלול נחיתה בבית שלנו, ולא רוצים 20 מתגים בסלון שכל אחד מדליק גוף תאורה בודד. כשאני מתכננת תאורה אני משתדלת לשלב מעגלים שמתאימים בשימושם. כך למשל אם יש 3 נקודות תאורה מרכזיות בסלון נדליק אותן יחד, אם יש מספר גופי תאורה שקועים בתקרת הגבס במסדרון נשלב את כולן להדלקה בודדת.

טריק נוסף שאני משתדלת לתכנן הוא תאורה "פונקציונאלית" למשל תאורת פינת אוכל, מטבח או סלון, ובמקביל "תאורת אווירה". כשאני מציגה ללקוחות שלי את התוכנית אני מסבירה שתאורת אווירה היא כאילו נכנסתי הביתה והדלקתי מספר נרות בכל פינות הבית, כך שהבית ישר מואר בצורה עדינה בכל פינותיו ומייצר אווירה חמימה.

את תאורת האווירה אני מתכננת בפינות הבית כדי להאיר את החלל במלואו, לפעמים משלבת עם מנורות קיר או תאורת האי. גופי התאורה נבחרים בהתאם להתאם תהיה עוצמה חלשה יותר מגוף תאורה פונקצינאלי.

נקודות חשמל - אל תעמיסו במתגים, ואם אפשר בחרו בקופסאות מעוצבות

נר 4 - איזה גוון תאורה כדאי לבית - צהוב או לבן?

כשמדובר על איזה גוון מומלץ לבתי מגורים אני תמיד אמליץ על תאורה צהובה. זו תאורה חמימה ונעימה לעין שלנו, יכולה להתאים גם בשעות הבוקר וגם בשעות הערב. תאורה לבנה מחקה את תאורת השמש, למרות שהשמש היא צהובה האור שהיא מקרינה הוא בגוון לבן. גוון כזה בתוך הבית מייצר חללים קרים ופוגע בעיבוד הצבע האמיתי של הריהוט. תאורה לבנה מתאימה לפונקציות בהן צריכים לראות בצורה מאוד חדה וברורה כמו למשל כיתות לימוד או חדרי ניתוח. אל תחששו מתאורה צהובה חלשה - בנוסף לבחירה בגוון המנורה בוחרים גם בעוצמתה ולכן גם מנורות צהובות יכולות להאיר בצורה חזקה. עם זאת אגיד שבסופו של יום מדובר בטעם אישי, ואמליץ לכולם שלא לשלב שני גווני אור באותו חלל - עלול ליצור אשליה שגווני הקיר לא זהים, ופוגע בעיבוד הראייה שלנו לחלל.


תאורה צהובה - חמימה ומתאימה לחללי מגורים, בעוצמות משתנות

נר 5 - תכננו מראש את סוג גוף התאורה

כשאנחנו מתכננים את נקודות התאורה חשוב לדעת מראש איזה סוג של גוף תאורה יותקן בסופו של התהליך.

אם אתם משפצים רצוי ומומלץ לבצע תכנון תאורה, ואז לבצע רכישות של הגופים לפני שהקבלן מבצע את תוכניות החשמל בפועל. ישנם גופי תאורה להם יש הזנת חשמל צידית ונק' החשמל תהיה במיקום בהתאם ולא בהכרח במרכז גוף התאורה. כך גם בגופי תאורה נופלים - האם מדובר בגוף נופל בודד או 3 צמודים וזהים? המרחקים שלהם יושפעו מגודל גוף התאורה ולכן כדאי להחליט על גוף התאורה מראש.

אם אתם מתכננים דירת קבלן השתדלו להחליט מראש על סוג הגוף ולתכנן את נק' החשמל בהתאם. בעת רכישות הגופים הגיעו עם תכנית החשמל וחפשו גופים שיתאימו למיקום הנקודות. במידה ותמצאו גוף תאורה שישבה את ליבכם קחו בחשבון שתצטרכו להזיז את הנקודה עם חשמלאי וקבלן אחרי קבלת המפתח לדירה.

תכנית תאורה לדוגמא - גופי תאורה מיוחדים מסומנים מראש לפי סוג הגוף

נר 6 - מקמו נקודות על הקיר בגובה הנכון

כשמדובר על גוף תאורה צמוד קיר הקפידו למקם אותו בהתאם לפונקציה שלו ובהתאם לסוג גוף התאורה. למשל נורות צמודות למיטה המיועדות לקריאת ספרים מומלץ למקם בגובה 120 ס"מ מהרצפה, כך שיהיו מעל השידה אך לא גבוה מידי כך שיאפשרו קריאה נוחה. אם מדובר בתאורת אווירה אפשר למקם אותה החל מגובה 170 ס"מ מהרצפה, כך שהיא תהיה בגובה העליון של הראש הממוצע ותאיר את החלל, אבל לא תהיה גבוהה מידי ותאיר את התקרה בלבד.

שימו לב היכן יש הנמכות גבס מתוכננות למיזוג אוויר כך שגופי התאורה יתאימו לגבס או תקרת בטון.

ואם מדובר במנורות שצמודות לארונות דלתות פתיחה הקפידו למקם את הנקודות מספיק רחוק מהארון כדי לאפשר פתיחת דלת או הנמכה של הנגרות לפי גובה גוף התאורה - אחרת הדלת תיתקע בגוף התאורה.


גופי תאורה לצד מיטה - האם מיועדים לקריאה או לאווירה בלבד? הפונקציה משפיעה על גובה נק' החשמל

נר 7 - תאורת חדרי רחצה לא מה שחשבתם

חדרי רחצה הם לא פשוטים כמו שנהוג לחשוב, והתאורה בהם מושפעת ממספר גורמים אותם נדרש לקחת בחשבון.

ראשית כל גודל החדר - אם מדובר בחדר עד 5 מ"ר ייתכן ותספיק נק' תאורה בלעדית. תצטרכו מנורה עם עוצמה חזקה אבל לחדר קטן עם מראה תספיק נקודה בודדת. אם מדובר בחדר גדול חלקו את החדר לאזורים - אזור הכיור , אזור הכניסה לחדר ואזור האסלה. לכל אזור ספקו נקודת תאורה בהתאם והחליטו מראש האם הכיור מקבל נק' תאורה תקרתית או תאורה קירית.

אל תפחדו להשתמש בנק' תאורה כפולות וקטנות - זה מייצר עומק לחדר, נותן עניין עיצובי בתקרה וסימטריה.

באם מדובר בחדר עם הנמכת גבס אתם יכולים לתכנן מספר נקודות שקועות בגבס עם נק' תאורה אחת בתקרת הבטון - זה יחסוך לכם בעלויות וכל חשמלאי יוכל לפצל את הנק' בתקרה למספר נקודות בגבס.

אני ממליצה לתכנן מעגל אחד לכל הנקודות כך שתהיה הדלקה יחידה לחדר ולא מספר מתגים מבלבלים.

והכי חשוב - תכננו את נקודות החשמל בקפידה מראש. כשמדובר בחדר רחצה מחופה באריחים שינוי מיקום של נקודת תאורה הוא מורכב מאוד שלא כמו בקיר בלוק ולכן לא נהוג לעשות שינויים כאלו אחרי חיפוי קירות.


בחדרי רחצה קטנים אפשר להסתפק בנק' תאורה בודדת - המנורה בתוך הגוף תקבע את עוצמת התאורה

נר 8 - תאורה נסתרת יוצרת דרמה

טיפ שמיני ואחרון , למתקדמים בלבד שרוצים תאורה קצת יותר מתוחכמת.

שלבו פסי לד נסתרים בנגרות והאירו מידוף או נישות בצורה פנימית - זה ייתן עומק לחלל, אווירה רומנטית ויהיה שימושי כשמשתמשים באזורים שעלולים להיות חשוכים. פסי הלד יכולים להיות משולבים כפס חרוץ בתוך הנגרות או מחוצה לה בצורה צמודה, בכל אופן מדובר בפרט שצריך לתכנן מראש.

את ההדלקה של הפסי לד אני ממליצה לשלב עם "תאורת האווירה" עליה פירטתי בנר ה-3 , אל תפחדו לגלול מעלה ולקרוא שוב אם פספסתם.


תאורה נסתרת בנגרות - מאירה את המדף ומשטח השיש ומדגישה את העומק של המטבח

יכולתי להמשיך לעוד טיפים אבל חנוכה הוא רק 8 ימים.

תכנון תאורה הוא מורכב, צריך לקחת בחשבון משתנים רבים ולהבין את האילוצים בכל חלל עוד לפני שהוא בנוי.

אם אתם עומדים לפני תכנון בית או דירה ורוצים לשמוע עוד על תכנון חשמל ותאורה אני מזמינה אתכם לבדוק את מגוון פגישות הייעוץ שהסטודיו מציע.


חידשתי לכם? מוזמנים לשתף את המאמר עם מכרים שעומדים לפני תכנון תאורה בבית שלהם.

וכמובן לעקוב אחרי הסטודיו בפייסבוק ובאינסטגרם לעדכונים נוספים.


שלכם , עמית



61 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page